ژل های گیاهی مفید برای رشد مو

 

گیاهی برای رشد مو

آیا واقعاً این روش برای رشد مو جواب می دهد ؟

ریزش مو یکی از نگرانی های رایج بسیاری از مردان و زنان است. دلایل زیادی برای ریزش مو وجود دارد ، از ژنتیک و کمبود ویتامین گرفته تا تغییرات هورمون ها. برخی از شرایط پزشکی ، مانند بیماری تیروئید ، نیز ممکن است باعث نازک شدن مو یا ریزش آن شود.

هیچ روش جادویی برای رشد مو وجود ندارد ، اما تحقیقات نشان داده است که برخی گیاهان ممکن است ریزش مو را کند کنند یا به رشد جدید کمک کنند. لازم به ذکر است که ، بیشتر تحقیقات در مورد حیوانات انجام شده است. برای اثبات اثربخشی آنها بر روی انسان ، مطالعات بیشتری لازم است.

به خواندن ادامه دهید تا بیاموزید که چگونه می توان از داروهای گیاهی برای بهبود رشد مو استفاده کرد. قبل از افزودن گیاهان به برنامه روزانه خود ، حتماً با پزشک خود صحبت کنید ، به خصوص اگر ریزش مو به علت یک بیماری پزشکی باشد.

روغن های گیاهی مو

روغن های مو که به آنها مقوی مو نیز گفته می شود ، عصاره های گیاهی هستند که در یک پایه روغن حامل مخلوط می شوند. برخی از روغن های مو شامل گیاهان متعدد و روغن های حامل هستند.

روغن های حامل معروف که در ساخت روغن های گیاهی استفاده می شود:

روغن نارگیل
روغن بادام شیرین
روغن گردو
روغن زیتون
روغن معدنی
روغن جوجوبا
روغن جوانه گندم

برخی از گیاهان مورد استفاده در روغن های گیاهی مو عبارتند از:

 

گیاه هیبسکوس چینی (Hibiscus rosa sinensis): گیاه هیبسکوس درختچه ای است همیشه سبز. از گلهای خوراکی و زنده آن اغلب برای تهیه چای گیاهی استفاده می شود. تصور می شود که گیاه Hibiscus به تحریک فولیکول های مو ، افزایش اندازه فولیکول و افزایش رشد مو کمک می کند.

برهمی (Bacopa monnieri): برهمی ، که باکوپا نیز نامیده می شود ، یک گیاه خزنده است که در داروی آیورودا استفاده می شود. این ماده حاوی آلکالوئیدهایی است که فکر می کنند پروتئین های مسئول رشد مو را فعال می کنند.

دکمه های کت (Tridax procumbent): دکمه های کت یک گیاه خزنده آیورودا و از اعضای خانواده دیزی است. این ماده حاوی آنتی اکسیدان است و به تنهایی و با همکاری سایر گیاهان باعث رشد مو می شود.

جاتامانسی (Nardostachys jatamansi): جاتامانسی درختچه ای کوچک است که ریزوم های آن ممکن است رشد مو را تسریع کنند. نشان داده شده است که باعث افزایش رشد مو در آلوپسی ناشی از شیمی درمانی می شود.
جینسینگ (جینسینگ Panax): جینسینگ یک داروی طبیعی قدیمی برای بسیاری از بیماری ه

از جمله ریزش مو است. این ماده حاوی ساپونین است که اعتقاد بر این است با مهار  ردوکتاز باعث رشد مو می شود. این آنزیمی مربوط به ریزش مو در مردان است.

 

نحوه استفاده

برخی از روغن های مو به گونه ای فرموله شده اند که به عنوان شامپو یا درمان ترک کننده مو استفاده می شوند ، بنابراین دستورالعمل های سازنده را یادداشت کنید. این برچسب به شما در مورد استفاده از مرطوب یا خشک بودن مو توصیه می کند.

با استفاده از دست های تمیز ، روغن مو را مستقیماً به پوست سر خود ماساژ دهید و طبق دستورالعمل آن را بشویید.

پمادهای پلی گیاهی

پمادهای گیاهی ، که بعضاً به آنها نمک گیاهی گفته می شود ، معمولاً با ترکیب گیاهان با روغنی مانند لانولین یا ژل نفتی و آب تهیه می شوند. سایر مواد ممکن است شامل موم یا کره کاکائو باشد. پمادهای پلی گیاهی معمولاً حاوی چندین عصاره گیاهی است.

برخی از گیاهان مورد استفاده در پماد های چند گیاهی عبارتند از:

انگور فرنگی (Emblica officinalis): انگور فرنگی یک گیاه آیورودا است. برای تقویت مو و رشد مو استفاده می شود. همچنین حاوی چندین آنتی اکسیدان است.
Gotu kola (Centella asiatica): گوتو کلا یکی از محبوب ترین گیاهان آیورودا است. تصور می شود که ممکن است با افزایش گردش خون در پوست سر ، طول مو را افزایش داده و رشد مو را تحریک کند.
آلوئه ورا (A. Barbadensis Mill.): آلوئه ورا یک گیاه گرمسیری و یک داروی محبوب مردمی برای سوختگی و مشکلات گوارشی است. این ماده همچنین می تواند برای حالت دهی و سالم بودن پوست سر استفاده شود که می تواند رشد موهای سالم را پشتیبانی کند.
ریحان مقدس (Ocimum sanctum): ریحان مقدس گیاهی معطر و سازگار با خاصیت درمانی است. این ممکن است به جلوگیری از ریزش مو ناشی از شوره سر و خارش یا تغییر در سطح هورمونی کمک کند.

نحوه استفاده

پمادهای پلی گیاهی معمولاً مستقیماً روی پوست سر شما قرار می گیرند. با دستان تمیز ، پماد را به پوست سر خود ماساژ دهید تا طبق دستورالعمل سازنده جذب شود.

کرم های گیاهی

کرم های گیاهی نیز از روغن و آب گیاهان تزریق می شوند. حاوی روغن و آب کمتری نسبت به پمادهای گیاهی هستند و به راحتی توسط پوست شما جذب می شوند.

برخی از گیاهان مورد استفاده برای تهیه کرم های گیاهی عبارتند از:

گول غول پیکر (Cuscuta reflexa Roxb): طبق یک مطالعه معتبر در سال 2008 ، غول dodder – یک گیاه پراکنده و آیورودا – با مهار آنزیم 5a ردوکتاز به درمان آلوپسی ناشی از هورمونهای استروئیدی کمک می کند.
سیب تلخ (Citrullus colocynthis): سیب تلخ یک گیاه بی حاصل و میوه دار است که در آیورودا استفاده می شود. از تفاله میوه خشک آن برای درمان ریزش مو استفاده می شود. سیب تلخ حاوی گلیکوزیدها است ، ترکیباتی که تصور می شود رشد مو را آغاز می کنند.
دیزی کاذب (Eclipta alba): دیزی کاذب گیاهی است که در آیورودا برای افزایش رشد مو استفاده می شود. بر اساس مطالعه ای از سال 2014 ، دیزی کاذب به تحریک فولیکول های مو کمک می کند و مرحله سریعتر رشد مو را در موش های برهنه تحریک می کند.
گل یاس گلدار (Nyctanthes arbortristis): این درختچه کوچک و گلدار بومی جنوب آسیا است. طبق تحقیقات سال 2016 ، گل یاس گل شب شروع به رشد مو در موش های صحرایی کرد و ممکن است در برابر آلوپسی موثر باشد.

نحوه استفاده

با دستان تمیز ، کرم مو را به پوست سر خود ماساژ دهید یا طبق دستورالعمل سازنده از ریشه تا مو به مو بمالید.

ژل های گیاهی مفید برای رشد مو

ژل های گیاهی حاوی عصاره های گیاهی در یک پایه ژل هستند. آنها معمولاً روغن ندارند.

گیاهان مورد استفاده در ژل های گیاهی برای حمایت از موهای سالم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

شنبلیله (Trigonella foenum-graecum): شنبلیله یکی از اعضای خانواده نخود است. این یک ادویه پخت و پز محبوب با مزایای بالقوه رشد مو است. طبق تحقیقات انجام شده در سال 2006 ، عصاره دانه شنبلیله باعث بهبود حجم و ضخامت مو در مردان و زنان با ریزش موی متوسط می شود.
مهره مارک دار (Semecarpus anacardium): این گیاه در ناحیه زیر هیمالیا یافت می شود و در داروهای آیورودا و سیدها برای کمک به رشد مو استفاده می شود. برای تعیین اثربخشی و ایمنی آن ، تحقیقات بیشتری در مورد مارک گذاری مهره لازم است.

نحوه استفاده

با استفاده از دست های تمیز ، ژل را به پوست سر خود ماساژ دهید یا طبق دستورالعمل سازنده ، از ریشه تا مو به موهای خود بمالید.